De beste manier om PCOS te behandelen, is een gezonde levensstijl te hanteren. Je eet- en sportgewoonten hebben een grote invloed op de hoeveelheid symptomen die je ervaart. Wanneer je veranderingen in je gewoontes aanbrengt, is het belangrijk om kleine, haalbare doelen te stellen. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaats van de lift, probeer met een stappenteller je hoeveelheid stappen te vergroten, of neem water in plaats van frisdrank. Zorg er voor dat je omgeving op de hoogte is van je leefstijlverandering, zodat zij je kunnen ondersteunen.

Tips voor gezond eten:
• Bereid je eten op een gezonde manier. Stoom uw vis bijvoorbeeld, in plaats van het te bakken.
• Eet vooral groente en fruit en vlees dat niet erg vet is.
• Wanneer je moe of gestrest bent is de kans groter dat je ongezonde(re) beslissingen neemt. Wees hier alert op.
• Drink met name water. Sappen bevatten over het algemeen veel suiker.
• Gebruik olijfolie, pindaolie, kokosolie of koolzaadolie bij het koken in plaats van boter.
• Eet regelmatig vis, ongezouten noten en groene groenten.
• Neem per maaltijd niet teveel rijst/pasta/brood. Eén kopje rijst of pasta/twee sneetjes brood bij een maaltijd is genoeg.

Tips voor bewegen:
• Regelmatig bewegen helpt vrouwen met PCOS op vele manieren. Het verbetert de stemming en voorkomt gewichtstoename, diabetes en hartziekten.
• Probeer een manier van bewegen te vinden die je plezierig vindt. Zo word het makkelijker om dit een onderdeel van je dagelijkse routine te laten worden.